مراقبت های قبل از بارداری برای زنان دیابتی وصرفه جویی در هزینه ها

24 نوامبر 2014- زنان باردار مبتلا به دیابت درمعرض خطر بسیاری از عوارض جانبی زایمان و تولد نوزادانی با نقایص مادرزادی هستند. مراقبتهای قبل از لقاح یا PCCمی تواند بطورقابل توجهی این خطرات را از طریق کمک به مادران باردار دیابتی درکنترل قندخون کاهش دهد و نتیجه ی آن بدنیا آمدن نوزادانی سالم تر و صرف هزینه های کمتر در زایمانهای سخت و کاهش عوارض پزشکی مادام العمر است.

محققان می گویند با انجام این گونه مراقبتها می توان ازصرف حدود 5.5بیلیون دلار هزینه های سلامت جلوگیری کرده و بر بهره وری اشتغال که تحت تأثیر طول عمر کودکان است، تأثیر مثبت گذاشت. نتایج این تحقیق درآخرین شماره ی American Journal of Obstetrics & Gynecologyمنتشر گردید.

دیابت در زنان باردار با عوارض مهمی مانند زایمان پیش از موعد، نقص های مادرزادی نوازد و حتی مرگ پری ناتال(مرده زایی) مرتبط است، با این حال دسترسی به مراقبتهای پیش از بارداری  یا PCCمی تواند فرکانس این عوارض را از طریق بهبود کنترل مقدار قندخون قبل وهنگام مراحل اولیه ی بارداری کاهش دهد. این عوارض مرتبط با دیابت علاوه  براینکه  سلامت مادر و نوزاد را بخطر می اندازد. هزینه های بسیار زیادی  را به جامعه و سیستم بهداشتی  تحمیل میکند.

یک تیم از اقتصاد دانان سلامت و پژوهشگران مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها CDCنشان دادند  که مراقبتهای PCCبطور بالقوه  می تواند به جلوگیری از بروز این عوارض جانبی کمک کند.

 دراین مطالعه تخمین زده شد که 2.2درصد از تمام تولدها در آمریکا متعلق به زنانی است که قبل از بارداری به دیابت مبتلا بوده اند(pregestational diabetes mellitus) همچنین این آمار شامل زنانی می شود که از ابتلا خود به دیابت  بی اطلاع بوده اند.

دراین تحقیق مشخص گردید در میان زنان بارداری که بیماری دیابت آنها تشخیص داده شده است مراقبتهای PCCموثر می تواند از هدر رفتن  4.3بیلیون دلار از هزینه های بهداشتی و تحمیل شده بر جامعه درطول عمر زندگی  فرزندان  آنها جلوگیری  نماید.

همچنین مراقبت های موثر PCCدرمیان زنانی که بیماری دیابت آنها  قبل از بارداری ناشناخته بوده است  به طور  بالقوه  می تواند حدود 1.2بیلیون  دلار دیگر از این  هزینه ها را بکاهد و درمجموع  عدد صرفه جویی را به 5.5بیلیون دلار برساند.

 پرفسور Petersonمحقق ارشد این تحقیقات می گوید: ما تخمین  زده ایم  سالانه می توانیم  از طریق مراقبتهای PCCاز صرف هزینه برای عوارض جانبی تولد در میان  زنان مبتلا به  PGDMتا 5.5بیلیون  دلار جلوگیری کنیم که این مقدار شامل حدوداً یک بیلیون دلار هزینه های مستقیم پزشکی  است. علاوه براین مراقبتهای PCCمیتواند از عوارض مهم زایمان  به دلیل PGDMبکاهد.

 براساس تخمین های موجود بیش از نیمی از بارداریها از جمله بارداری زنان مبتلا به دیابت  بدون برنامه ریزی و قصد قبلی است. به منظور جلوگیری از عوارض دیابت بر بارداری بخصوص درمیان زنانی که از ابتلا خود به دیابت اطلاع ندارند، تشخیص بیماری دیابت قبل از لقاح ضروری است و قدم اول غربالگری زنانی است  که در سنین باروری هستند.

در حالیکه مراقبتهای قبل از لقاح به تشخیص دیابت  و مدیریت  PGDMکمک می کند اینکار دسترسی به مراقبتهای واقعی و درمان را برای مادران تسهیل می کند

دکتر پترسون می گوید: بر اساس تخمین های ما انجام PCCبرای زنان واجد شرایط از نظر اقتصادی بسیار بصرفه است. دکتر Boggessمیگوید: در حالیکه  انجام مراقبت های  قبل از لقاح بسیار از نظر اقتصادی بصرفه است و از نتایج معکوس دیابت بر بارداری جلوگیری میکند اما نکته ی مهم اینست که بدانیم محتوای این مراقبت ها باید چه باشد  و چگونه می توان آنرا به تمام  زنان واجد شرایط ارائه  داد و اینکه هزینه های آن را چه کسانی پرداخت میکنند. با وجود باقی ماندن این سوالات انجام PCCبه کاهش عوارض بیماری دیابت در بارداری کمک می کند. حال باید  محققان  به ارزیابی هزینه های اجرای جامع و عملی این طرح بپزدازند.

منبع:  www.sciencedaily.com/releases/2014/11/141124125605.htm